Interim-management als complex systeem.
Een perspectief met veel mogelijkheden! Probleem ontrafeld & opgelost. |
|
Samenvatting
|
|
Al jaren ben ik gefascineerd door een (in mijn ogen) problematisch ‘verschijnsel’ in mijn vak als interim-manager. Het hield mij bezig omdat ik er geen vat op kreeg én omdat ik er van overtuigd ben dat het om een onnodig en oplosbaar ‘verschijnsel’ gaat. Ik heb het ‘verschijnsel’ anders bekeken en kwam er snel achter hoe het in elkaar steekt – snel daarna kreeg ik een idee voor een oplossing! Het gaat om een verschijnsel dat zich manifesteert in de praktijk van ‘interim-oplossingen’. In een notendop komt het hier op neer. Als een organisatie een interim-manager heeft ingehuurd om te helpen met de aanpak van een hardnekkig en complex vraagstuk, dan komt deze interim-manager na zijn start er meestal achter dat het aangereikte probleem anders in elkaar steekt. Vervolgens zou de probleemdefinitie en diagnose bijgesteld moeten worden. Maar hier komt het meestal niet van. Het verschijnsel heeft vele gezichten en manifesteert zich in veel interim-cases. Ook in de wereld van interim-managers is het een bekend verschijnsel en in de vakliteratuur wordt het verschijnsel aangehaald en genoemd. Omdat deze gang van zaken in mijn ogen verre van optimaal is en beter moet, heb ik het ‘verschijnsel’ aangepakt en nader onderzocht om er achter te komen hoe deze kwestie precies in elkaar steekt. Het ‘verschijnsel’ heb ik op een abstracter niveau in de wijdere context van interim-management geplaatst en heb in ‘interim-management’ als een systeem [1] bezien.
Vanaf de introductie van interim-management zijn de
'hoofdrolspelers' bij elke interim-case primair met elkaar bezig de ‘juiste
vent’ voor de opdracht te vinden, hoewel zij hierin eensgezind optrekken, zijn
hun drijfveren verschillen. En als de interim-manager feitelijk is gestart met
zijn opdracht, dan komt hij er in veel gevallen achter dat het aangereikte
probleem anders in elkaar steekt en krijgt hij zicht op de oorzaak en het
probleem achter het probleem.
In deze gevallen verandert eigenlijk de diagnose van
het probleem en zou deze eigenlijk moeten worden bijgesteld – maar hier komt
het meestal niet van. Ik denk dat dit geen goede zaak is. Het gaat hier om een
structureel en steeds terugkerend verschijnsel. Vanuit de overtuiging dat dit
eigenlijk beter kan, ben ik met het vraagstuk aan de slag gegaan. Hoe zit het
in elkaar? Is er een oorzaak en wat is die dan? Wat zijn de gevolgen van het
verschijnsel? En is er een oplossing? Dit onderzoek heb ik uitgevoerd met
behulp van een methode die ik vorige jaar heb ontwikkeld om in korte tijd samen
met de organisatie een hardnekkig en complex vraagstuk te onderzoeken en
analyseren.
Het 'probleem' heb ik in de wijdere context van
interim-management geplaatst. En het als systeem onderzocht. Al snel kreeg ik zicht
op hoe het vraagstuk in elkaar steekt. Vanuit dit perspectief ontstond er een
idee hoe het verschijnsel kan worden opgelost.
Er is niet één oorzaak. Het gaat om een patroon. Het
verschijnsel is het gevolg van een veelheid aan complexe factoren en een zich steeds
herhalend interactiepatronen tussen actoren, factoren en processen in het
systeem.
Ik ben van mening dat de hoofdrolspelers in de wijdere
context van interim-management onbedoeld en onbewust een aantal essentiële
zaken over het hoofd zien waardoor 'het probleem' zich keer op keer herhaalt.
Interim-management is in mijn optiek een complex adaptief systeem CAS en is 'het
probleem’ het probleem van emergente verschijnselen!
Ik ben op zoek gegaan naar een oplossing. En ik denk een passende oplossing te hebben gevonden. Ik hoop met dit idee een innovatieve en effectieve bijdrage te leveren aan het oplossen van complexe vraagstukken.
Het 'probleem' van interim-management heeft in mijn
optiek een lange voorgeschiedenis en heeft ook meerdere lagen. In dit e-boek
probeer ik op een transparante manier te laten zien welke factoren in samenspel
en wisselwerking het 'probleem' onbedoeld hebben veroorzaakt en in stand hebben
gehouden.
Ook laat ik zien hoe het probleem in mijn ogen opgelost kan worden en hoe niet-effectieve interactiepatronen doorbroken kunnen worden. Mijn aanpak is gericht op kennisoverdracht en empowerment. Het idee achter de methode en aanpak is simpel. “We hebben allemaal wel eens een probleem. Want als we wisten wat we deden, dan hadden we het al opgelost of deden dat meteen”. Met andere woorden. Als we weten hoe een probleem in elkaar steekt, dan kunnen we het in de meeste gevallen zélf effectief oplossen. Het e-boek heb ik geschreven om mijn inzicht in het 'probleem' en mijn idee voor een oplossing te delen en verspreiden. Alleen op deze manier kan het worden beoordeeld en kan het betekenis krijgen. Naast onderzoek van complexe vraagstukken en het geven van praktisch advies over een plan van aanpak geef ik ook lezingen, workshops, trainingen en gastcolleges over deze materie. | |
Mythe ontzenuwt. Een probleem opgelost!
|
|
Ary van Baalen | Jacques Perkstraat 30 | 5644 TK Eindhoven | +31 622440947
|
In Systems, Clusters and Networks It's All About Interaction and Relationships. A Different Perspective on Complex Issues | Simple & Sustainable Solutions (Google+)
donderdag 15 maart 2012
E-BOEK Interim-management als complex systeem. Een perspectief met veel mogelijkheden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten