MYTHE |
|
Als een interim-manager is ingehuurd om te helpen het
probleem op te lossen, dan blijkt in de meeste gevallen na zijn start, dat
het aangereikte probleem anders in elkaar steekt. De diagnose moet worden
bijgesteld en de aanpak moet worden geëvalueerd op nut, noodzaak en
effectiviteit. Maar meestal komt het hier niet van. Deze gang van zaken is
niet logisch.
|
|
Het gaat om een veel voorkomend verschijnsel en het
is een gevolg van (en wordt in stand gehouden door) het samenspel en de
wisselwerking tussen allerlei actoren en factoren in de wijdere context van
interim-management.
|
|
Een van deze factoren is een hardnekkige
mythe. Het gaat om de volgende uitspraak:
|
|
“opdrachtgevers
zijn altijd onderdeel van het probleem”
|
|
We weten dat mythes nooit waar
zijn, maar ze zouden waar kunnen zijn. Een mythe is niets anders dan een
‘bezweringsformule’. Mythes zijn dooddoeners, maar ze ontstaan. Ook in de wereld van interim-management, tussenkomstbureaus,
management-consultants en -adviseurs is deze uitspraak vaak te horen. En ook
in de vakliteratuur is deze mythe te lezen.
|
|
Maar deze uitspraak is niet waar. Het is een mythe.
Opdrachtgevers huren interim-managers en externe
adviseurs alleen in als er sprake is van een hardnekkig en complex vraagstuk
waar men zelf niet uit komt. Het is niet waarschijnlijk dat een
organisatie een interim-manager inhuurt als er géén sprake
is van een probleem. En als er wél sprake is van een
probleem, maar men is zelf in staat om dit op te lossen, dan is het ook
onwaarschijnlijk dat men een interim-manager inhuurt.
|
|
Deze mythe is een van de factoren die bovengenoemd
verschijnsel heeft veroorzaakt en in stand houdt. Maar het is maar één van de
vele factoren die van invloed zijn op het verschijnsel. Al deze factoren zijn
het gevolg van een ingewikkeld interactiepatroon binnen de wijdere context
van interim-management.
|
|
FACTOREN
|
|
|
|
De mythe is natuurlijk ook niet uit de lucht komen
vallen. Een mogelijke verklaring voor het ontstaan van de mythe is de
volgende. Als een organisatie kampt met een hardnekkig en complex vraagstuk
en men er niet in is geslaagd om dit op te lossen, dan ziet men eigenlijk één
of meerdere essentiële factoren over het hoofd [1]. Alleen is de
organisatie zich hier niet van bewust en labelt zij het vraagstuk als een
‘technisch probleem’ (in e-boek tekst & uitleg).
Want als de organisatie deze essentiële
factoren wel in beeld had gehad, was het probleem misschien direct opgelost
en was er helemaal geen opdracht geweest. En als de interim-manager is
gestart met zijn ‘technische’ opdracht en er gaandeweg achter komt dat het
aangereikte probleem anders in elkaar steekt, dan weet hij eigenlijk niet hoe
hij dit te berde moet brengen (in e-boek tekst & uitleg).
|
|
Wist u dat opdrachtgevers en interim-managers in
deze gevallen eigenlijk allebei een andere kant van het zelfde vraagstuk in
handen hebben, maar daar nooit met elkaar over praten?
De opdrachtgever wist in eerste instantie niet hoe
hij het probleem moest oplossen. Maar door het vraagstuk als een technische
probleem aan te reiken verbergt hij zijn 'niet weten'. En als de
interim-manager er gaandeweg achter komt dat het probleem anders in elkaar
steekt, weet hij niet hoe hij dit moet aankaarten met zijn opdrachtgever.
Beiden hebben hun overigens hun beweegredenen en drijfveren (in mijn e-boek
tekst & uitleg).
|
|
|
|
E-BOEK |
|
In een e-boek dat binnen twee weken verschijnt, laat
ik op een transparante manier zien welke factoren in samenhang en
wisselwerking met elkaar het probleem (onbedoeld) hebben veroorzaakt en het tot
nu toe in stand hebben gehouden. Ook laat ik zien hoe het probleem opgelost
kan worden en welke niet-effectieve interactiepatronen doorbroken kunnen
worden.
|
|
De kern van mijn methode is dat ik eerst in korte
tijd samen met een organisatie een ingewikkelde en hardnekkige kwestie
onderzoek, analyseer en en vervolgens een advies uitbreng over de aanpak.
Mijn aanpak is gericht op kennisoverdracht en empowerment.
|
|
Het idee achter de methode en aanpak is simpel:
“We hebben allemaal wel eens een probleem. Want als we wisten wat we
deden, dan hadden we het al opgelost of deden dat meteen”.
Dus als we weten hoe een probleem in elkaar steekt,
dan kunnen we in de meeste gevallen het probleem zelf effectief oplossen.
|
|
Dit e-boek heb ik geschreven om mijn oplossing voor
het probleem van interim-management te delen en verspreiden. Alleen op deze
manier kan het worden beoordeeld en betekenis krijgen.
|
|
Naast het onderzoeken van complexe vraagstukken en
adviseren over de aanpak verzorg ik ook lezingen, workshops, trainingen en
gastcolleges over deze materie.
|
|
|
|
Ary
van Baalen | Jacques Perkstraat 30 | 56 44 TK EINDHOVEN | +31622440947
|
|
Oplossingen zijn altijd lichter dan Problemen
|
[1] Een
probleem is te vergelijken met een vastgelopen verhaal (er is een barrière die
de voortgang van het verhaal stagneert). Door het opheffen van de barrière
wordt het probleem weggenomen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten